Saab lämnar Tempest
Tempest är det nya stridsflygplanet som ska ta över efter Tornado i Storbritannien. Inledningsvis var Saab med i utvecklingsarbetet men lämnar nu projektet.
Flygplan med vackra linjer
När design är huvudsaken blir flygplanen vackrare än tidigare. Lasky Design har ritat en rad flygplan som kanske kommer upp i luften. Annars är de vackra att se på.
Tio flygplatser blev 27
Regeringen har vaknat och insett att flyget är en viktig del i beredskapen. Det gör att de tidigare tio beredskapsflygplatserna nu är 27. Alltså finns flygande beredskap nära dig.
En ny flygande vinge tar över
Nu har den nya strategiska långdistansbombaren rullat ut. B21 Raider tar vid efter B2 och är i princip en flygande vinge. Flygrevyn har en bild – men fortfarande är det mesta topphemligt.
Ultrafan – Störst i världen
Den sväljer en Boeing 737 och är världens största flygplansmotor. Men Rolls Royce är inte säkra på att den kommer att flyga. Istället är det en jättelik testbädd för framtidens motorer.
Flygtest: Grob G 520NG
Den togs fram för höghöjdsövervakning längs gränsen mellan öst och väst redan i slutet av 1980-talet. Sedan kollapsade Warszawapakten och spaningsbehovet i väst nedprioriterades. Men tiderna förändras och Grob tror på en marknad för sin G 520NG. Flygrevyn har tittat närmare på denna mycket udda flygmaskin.
Den stora flygplansstölden
Inte det stora tågrånet men väl den stora flygplansstölden. Världens leasingbolag har förlorat miljarder när Ryssland vägrar återlämna hundratals Boeing- och Airbusmaskiner.
En blick in i framtidens flygplanskabiner
Det handlar om att bryta känslan av att ett flygplan är ett rör. De nya businessmaskinerna får nu allt mer fantasieggande inredningar – långt från hur vi är vana att se en passagerarkabin.
Flygrevyn möter: Mesfin Tasew, vd Ethiopian Airlines
När de andra flygbolagen ställde in valde Ethiopian Airlines att istället anpassa sig till den nya verklighet som covid-19 orsakade. Mesfin Tasew svarar på åtta frågor om hur flygbolaget tog sig an svårigheterna.
Saab 340 gör succé – som fraktmaskin
Saab 340 och Saab 2000 är ett stycke svensk flygplanssuccé. Men någon upprepning blir det inte, meddelar Saab. Men båda modellerna flyger vidare, som eftertraktade fraktmaskiner.
240 år i luften
I år är det 120 år sedan bröderna Wright inledde flygets historia – sägs det. Men vem var egentligen först att lyfta från marken? Flygrevyn reder ut flygets första stapplande steg.