Flygrevyn 1-2025

Ljudlöst och miljövänligt flyg
En stor vit val är framtidens transportflyg. Det menar ett brittiskt företag som återlanserar luftskeppet som lösningen på transporter till väglöst land och katastrofområden.

På väg mott nytt hastighetsrekord
Ingen pilot ombord men snabbare än ljudet. Fem gånger om. Det är målsättningen för Qaterhorse, en militär drönare som snart påbörjar den flygande utprovningen.

Vad kommer efter Gripen?
Ett nytt svenskt stridsflygplan, ett samarbete eller köp av färdig maskin? Det är de tre möjliga vägarna när framtiden efter JAS39 Gripen diskuteras. Och svaret måsta fram nu.

Arlanda halkar efter
Flyget i Sverige haltar och det märks bland annat på storflygplatsen Arlanda. Den klarar sig allt sämre i konkurrensen med de övriga flygplatserna i Norden och Europa.

Flygrevyns reporter räddas av ytbärgare
Luftburen sjöräddning tillhör de mest dramatiska situationer som går att föreställa sig: Flygrevyn reporter har testat och väl uppe igen levererade han ett unikt reportage.

Flygrevyn testar flygsimulator
I garaget utanför villan i Gävle häpnar alla flygintresserade besökare. I januari var den senaste uppgraderingen av simulatorn klar och Flygrevyn har varit där och provflugit.

”Jag älskar jobbet ombord”
Efter ett par års frånvaro blev längtan tillbaka till flyget för stor: Nu arbetar Marie Kviborg som kabinchef ombord på SAS europalinjer och älskar varje minut av jobbet.

Full fart i rymdracet
Bjässen Starship har ännu med nöd och näppe tagit sig upp i rymden. Det hindrar inte att Musk räknar med över 100 uppskjutningar kommande år. Allt med sikte på månen.

Bortskänkes: 70 flygplan
Warbirds, flygplan från kalla kriget likaväl som dubbeldäckare, det har en amerikansk flygentusiast samlat på sig. Nu skänker han hela sin samling till ett flygmuseum.

Luftburen konvojjägare
Junkers JU290 hade räckvidd och toppfarter som gjorde den till den perfekta långlinjejägaren. De allierade konvojerna döpte den till Atlantens fasa.

SAS till sjöss
Direkt från centrala Malmö till Kastrup. Det kunde passagerarna resa under ett tiotal år, en resa som ”flög” ett par decimeter över havet i de tre svävarna som SAS då hade i trafik.