Flygrevyn 3-2021

Elflyget skapar nya generationens flygplatser
Mindre eldrivna flygplan kommer troligtvis att revolutionera flygandet. Det gör också att framtidsvisionerna nu fokuserar på infrastrukturen runt omkring flygandet och i Tyskland utvecklas Veriports, små flygplatser i citynära områden.

Norse följer efter Norwegian
Knappt har Norwegian skrotat långlinjeverksamheten förrän Norse Atlantic dyker upp. Det är Björn Kjos som ska starta långlinjer till lågpris med Norwegians gamla Dreamliners.

Spänningen ökar kring elflyget
Två flygbolag har nu formellt sagt sig vilja köpa den nya generationen regionala elflyg. Svenska Heart Aerospace ska leverera till ett av bolagen.

Gripen i skarpt läge
F-18 Hornet ska bytas ut i både Finland och Kanada. Mot en Gripen E menar Saab som nu jobbar hårt mot de två länderna. Går det i lås är det en enorm framgång.

Bombaren Black Jack
Den har 30 år på nacken men den ryska superbombaren verkar ha nio liv. Nu har en uppgraderad version rullat ut ur verkstaden och det kan bli så många som ytterligare 50. 

Dash Q400 på final
Efter ytterligare 17 maskiner är det stopp. Då slutar DeHavilland tillverka maskinen som gjort tjänst hos många olika bolag. Hos SAS gick det dock inte så bra. 

Kampen mot skogsbränderna
Hur fylls tankarna i ett skopande flygplan? Var ska vattnet fällas över branden? En av Sveriges få brandbombarpiloter berättar om ett annorlunda flygarliv.

Guldfeber för fraktflyget
Tomma kabiner – fulla lastrum. Just nu är det flygfrakten som håller flyget igång och det är en livlina som på vissa håll är rena guldruschen när fraktpriserna rusar i höjden.

B-17 – Warbird med nio liv
Den hann aldrig vara med under andra världskriget men bombaren har stretat på med andra uppdrag under åren. Nu är den renoverad och en av få återstående i flygande skick.

Nu avgörs Boeings framtid
”If it’s a Boeing I’m not going.” Talesättet kan nu vara mer aktuellt än någonsin. Det är inte bara MAX som är problemet, det strular också med Dreamlinern, den militära tankern
och trippelsjuan.

Malm flygplats ur tiden
Den har kallats ”Finlands Bromma” och likheterna är många de två huvudstadsflygplatserna emellan. Men nu är sagan Heelsinki-Malmi slut. Flygplatsen är nedlagd.

Historien om Lockheed F-117 Nighthawk
Den var inte bara osynlig i luften, lika okänd var F-117 för allmänheten. Det dröjde sju år innan maskinen blev officiell, efter en olycka som startat en skogsbrand.