SK60 ut – SK40 in
Nu är den på plats. Flygvapnets nya skolflygplan. I början av april landade de första nya SK40, Grob G 102TP i Linköping. Därmed börjar utfasningen av den ärrade trotjänaren SK60.
Första Boeing 787 till skroten
Tolv år är ingen ålder, i alla fall inte i flygsammanhang. Men nu går de första Boeing 787 Dreamliner till skroten. Där blir de eftertraktade reservdelsbanker.
Antalet dödliga haverier i flyget minskar
Miljontals flygningar men allt färre olyckor med dödlig utgång. Det visar nya siffror från IATA. Under pandemin minskade antalet flygningar och därmed också antalet tillbud.
DC-10 flyger mot solnedgången
Faktum är att DC-10 flyger än, i alla fall i det amerikanska flygvapnet där den används som tanker. Men nu är utfasningen på gång. Senast nästa år ska den vara ersatt av KC-46.
Junkers A50 Junior – en klassiker flyger igen
Originalet flög första gången 1929 och blev Junkers första sportflygplan. En global ekonomisk kris förhindrade sedan typen från att bli ett relativt billigt ”folkflygplan” och endast 69 exemplar byggdes. Men med modern motor och instrumentering har Junkers A50 Junior fått en ny chans, mer än 90 år senare! Nu som nytillverkad retrokopia i LSA-klassen.
Allt mer ACMI i svenskt luftrum
SAS, Lufthansa, Norwegian, alla gör det; hyr in ACMI när den egna kapaciteten inte räcker till. Det har skapat en bransch som växer rekordsnabbt, bland annat i Baltikum.
Sverige behöver egna satelliter
Esrange har kapacitet att skjuta upp satelliter så nu behövs egentligen bara ett beslut att satsa på det. Det säger flygvapnets rymdchef Ella Carlsson när hon möter Flygrevyn.
Månen nästa
Det är fyra personer som ska göra om de bravader som apolloastronauterna utförde för över femtio år sedan: runda månen. I november nästa år bär det av när Artemis lyfter.
Toklandning på helikopterplatta
Banan, om den kan kallas det, är 27 meter. Men det räckte när våghalsarna på Red Bull att landa där med ett flygplan. Att den var 200 meter upp i luften gjorde det bara roligare.
Från kolvmotor till jet
ME 262 var genombrottsmaskinen när flygstridskrafterna skulle övergå från kolvmotorer till jet. Men det var under Koreakriget som den nya generationen stridsflyg testades i luftstrid.
Har SAS en framtid?
Vad händer om SAS går i konkurs? Vem har inte ställt sig den frågan när flygbolaget krigar för sin överlevnad. Det behövs en kulturrevolution inom flygbolaget för att hindra det, menar Jan Ohlsson i en krönika.