Flygrevyn 4-2024

Spaningsflyget spanar in ny flygplats
Det svenska spaningsflyget får en allt viktigare roll i och med inträdet i NATO. Saab’s GlobalEye överförs nu från Malmen till F16 och baseras på Arlanda.

NASA köper vingar för pengarna
Det är en över 20 år gammal MD-90 som ska hjälpa Boeing och NASA att utveckla framtidens klimatsmarta flygplan. Tricket kallas Transonic Truss-Braced Wing.

NATO vill ha fler vägbaser
Flygbaser på vanliga vägar i skarpt läge. Det var länge en svensk specialitet som allt fler länder intresserar sig för. Polen är ett av länderna som satsar på tekniken.

Routes – ett snabbköp för flyglinjer
Vi har en destination som det finns en marknad för. Vilket flygbolag vill satsa på att flyga den linjen? Flygrevyn var med på Routes, när flygplatser och flygbolag träffas i snabba möten.

TAP efter SAS
Portugisiska TAP ska säljas och det saknas inte spekulanter. Men vem som till slut tar hem ”århundradets affär” måste klara granskningen av EU’s konkurrensmyndighet.

En maskin med exotisk utstrålning
Bakom det neutrala namnet JMB Aircrafts VL3 döljer sig en slank och sportig maskin. Det menar Flygrevyns testflygare som reste till Tjeckien för att möta den nya maskinen.

Konkurrensen hårdnar i Mellanöstern
De kallas för de tre stora, Emirates, Qatar och Etihad. Men det perfekta geografiska läget lockar nu fler flygbolag, bland annat två från Saudi Arabien, att ta upp konkurrensen.

Flygande forskningslabb på final
I kabinen fanns inga passagerare, bara mätutrustning. Men nu är det slut NASA’s flygande forskningslabb landade för sista gången. Nu ersätts DC-8:an av en B777.

Liten buss på väg mot final
Den kallas Baby bus och är den minsta telningen i Airbus A320-familj. Men den lilla maskinen var inte vad flygbolagen efterfrågade, bara 81 tillverkades. Nu flyger den allt mer sällan.

Luftherraväldet säkrade Dagen D
Det är 80 år sedan invasionen i Normandie och bilderna vi ser visar soldater som vadar i land. Men utan det allierade luftherraväldet hade det stora vågspelet knappast lyckats.